Stress och krishantering

Ett holistiskt perspektiv på

stress och krishantering

Att vara robust –
när det som inte får ske händer


Robust; kraft, som tål (starka) påfrestningar, motståndskraftig, härdig solid, stadig, stabil (ur SAOL Ordbok) Resiliens; förmågan att återhämta sig eller motstå olika störningar.

Det holistiska perspektivet handlar om att skapa robusthet och resiliens i organisationen. En organisation består av människor och därför ligger mycket av vårt fokus på att skapa robusthet hos människorna i sina roller och funktioner. 

Tiden är ett viktigt perspektiv och det handlar om att vi från ett nuläge identifierar och vidtar de åtgärder som behövs för att skapa mental och praktisk förberedelse. Det förebyggande arbetet ska inte underskattas då det är den förmågan och robustheten vi byggt som är det vi har när en händelse drabbar oss. Under krisen ska vi vara handlingskraftiga och ha en känsla av kontroll som gör att vår förmåga är tillräckligt hög. Efter händelsen följer en rad åtgärder för att hantera det som hänt och att bädda för fortsatt god funktion. En utvärderings- och lärandeprocess är viktig för att ta med värdefulla erfarenheter. Vi befinner oss därefter i ett nytt före där vi vidtar åtgärder utifrån erfarenheten.

Alla människor kan bli drabbade och kan även bidra till en mer effektiv stress- och krishantering. Att planera sin krishantering genom att använda hjälptrappan kan göra att vi förstår vår förmåga på olika nivåer på ett tydligare sätt. 

  • Alla individers förmåga att hantera sig själva och att bidra till ett socialt stöd är värdefullt.
  • Chefer och arbetsledares trygghet i ledarrollen är betydelsefull. Det ska hända saker på många platser samtidigt. 
  • Att utbildade stödresurser finns internt gör att man klarar mycket mer själv och därigenom stärker förtroendet för organisationen.
  • Ledningen ska vara tydlig och bidra till att hanteringen fungerar. 
  • Externa stödresurser kan behövas vid ett utökat behov. Avtal bör vara upprättat före händelsen.

Hur ser hotbilden ut?


I en värld som blivit allt mer komplex så fungerar vi människor vid stress på samma sätt som våra förfäder för tiotusentals år sedan. 

Att göra en risk och hotanalys är ett sätt för att förbereda sig för det som kan hända. Vad är det som är troligast och vad är det som är det värsta? Att ha tänkt tanken hjälper oss även om vi inte kan förutse allt.

Hur kan vi stödja er?

Introduktionsföreläsning om stress- och krishantering


En kunskapsbyggande och inspirerande föreläsning för ledningsgruppen, cheferna och/eller personalen i er organisation. Vi lyfter frågorna som får er att reflektera över den egna robustheten och beredskapen för att möta en kris eller stressfylld händelse.

Utbildning steg 1

Förstå och kunna hjälpa mig själv


Kunskap om stress och kris

Självinsikt

Verktyg för att hantera sin egen stress före, under och efter

Kamratstöd/psykologisk första hjälp

Utbildning steg 3

Bli en stödperson/krisgruppsmedlem


Kunskap om stress och kris

Krisgruppens funktion

Verktyg för att hantera stress före, under och efter

Kamratstödjande samtal

Krisövning

Träna krisledningen i ett scenario


Målsättning och omfattning efter dialog

Krisstöd vid händelse



Vi kan genomföra praktiskt krisstöd om ni råkat ut för en allvarlig händelse. Samtalsstöd till individer och grupper samt stöd till organisationens krisledning och planering. 


Utbildning steg 2

Förstå och leda krisstödsarbete


Kunskap om åtgärder före, under och efter

Utveckla krisplanen


Utbildning steg 4

Samtalsledarutbildning


Förmåga att leda avlastande samtal 

Rådgivning och coachning

Lyft dina frågor och tankar med oss


Målsättning och omfattning efter dialog

Människan är i grunden en tålig varelse som klarar stora påfrestningar.

Ett villkor är att vi får möjlighet till återhämtning.

 Det är värdefullt att förstå vad som vad som stärker förmågan och vad som är bryter ned.

Har du några frågor?

Kontakta oss gärna